LOGOPEDA
SZANOWNI PAŃSTWO!
W naszej szkole najczęściej pracujemy nad SEPLENIENIEM MIĘDZYZĘBOWYM...
„Międzyzębówka” to inaczej sygmatyzm interdentalny.
Każdy z powyższych terminów oznacza rodzaj seplenienia właściwego, czyli nieprawidłowej wymowy głosek dentalizowanych, do których należą:
-
s, z, c, dz (głoski syczące),
-
ś, ź, ć, dź (głoski ciszące),
-
sz, rz, cz, dż (głoski szumiące).
Należy pamiętać, że głoski w języku dziecka pojawiają się stopniowo. Jako pierwsze z trzech szeregów występują dźwięki szeregu ciszącego (ś, ź, ć, dź), między 1 a 2 rokiem życia. Następnie pojawia się szereg syczący (2-3 rok życia), a na samym końcu głoski szumiące (5-6 rok życia). Głoski ciszące, jako najłatwiejsze do wymówienia przez dziecko, siłą rzeczy zastępują te trudniejsze – syczące. Gdy zaś pojawią się w końcu syczące, jako łatwiejsze do wymowy zastąpią – jeszcze zbyt trudne dla malucha – głoski szumiące. Jeżeli 5-letnie dziecko wymawia głoski syczące międzyzębowo, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ten sposób będzie też realizować głoski szumiące, które dopiero się pojawią. Dlatego tak ważna jest szybka reakcja rodzica i terapia logopedyczna.
Często jednak rodzice odwlekają wizytę u specjalisty do momentu pójścia dziecka do pierwszej klasy szkoły podstawowej i wtedy wkraczam ja- szkolny logopeda :)
A jak ćwiczymy w SP48?
(Oto moja propozycja ćwiczeń, którą można przenieść z gabinetu logopedycznego do domu)
-
Robimy wyścigi kuleczek z papieru po torze ułożonym z klocków lego (lub innych :)
-
Dmuchamy baloniki :)
-
Rozdmuchujemy na talerzyku ryz, mąkę, kaszę :)
-
Rozdmuchujemy wodę w kubeczku :)
-
Wyklejamy głoski za pomocą słomki i konfetti (zasysamy słomką konfetti i przenosimy na papier:)
-
Przenosimy plastikową łyżeczką lekkie piłeczki :)
Ponadto stosowane są standardowe metody pracy w terapii logopedycznej:
- wykonywane są ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,
- doskonalona jest sprawność aparatu oddechowego,
- prowadzone są ćwiczenia słuchu,
- prowadzone są ćwiczenia zmierzające do wywołania i utrwalania prawidłowej artykulacji głosek,
- wzbogacany jest zasób słownictwa biernego i czynnego dziecka,
- kształtowana jest i doskonalona umiejętność wypowiadania się,
- wykorzystywane są metody tradycyjne oraz logopedyczne programy komputerowe i programy edukacyjne.
Karolina Hazler
LOGOPEDA
Szkoły Podstawowej nr 48
w Częstochowie